Chokladbollar

Denna månaden är det vääääldigt mkt månad kvar i slutet på studiemedlen...

Likt en mus söker jag efter nått smaksigt i skåpen som man kan liva upp pluggstunderna med så man blir lite mer alert i knoppen!!
Inte ens en knäckebrödsbit finns att uppbringa...

Men då kom "här är ditt skafferi-kocken" fram i mig!! ;)
Hmmm... va kan man göra av havregryn, kakao, socker, vaniljsocker och lite smör....?
Chokladbollar så klart!!!! ;)
Efter denna briljanta idé så har nu två pluggkvällar varit räddade och jag har faktiskt lyckats fokusera och fått en hel del saker gjort. :)

Receptet lyder:

3 dl havregryn (fiberberikade om man vill som i mitt fall, då blir det ju nästan nyttigt....eller? ;) ...)
5 msk socker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
1-2 msk svalt kaffe
100 g smör

Arbeta ihop alla ingredienser med händerna i en stor skål (eller kör allt i en mixer som en klasskompis tipsade om, om du vill ha en jämnare smet...)
Rulla kulor av smeten i händerna och rulla kulorna i pärlsocker eller coccos...
Ställ gärna chokladbollarna en stund i kylen så de stelnar till lite innan de ska ätas.

Dessvärre har jag ingen bild att visa...
Det hann aldrig bli några bollar av min smet...åt med sked direkt ur skålen.... ;)

................................................................................................................................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0