Bouldering



Efter månader av övertalningsförsök av P att jag ska följa med och klättra, gav jag idag med mig....

P, jag o M begav oss till ett ställe i söderförort som heter KARBIN.
Enligt P skulle det inte va så mkt folk där på en söndagsförmiddag...stället var fullt av småungar som var som små vesslor upp för väggarna!!
Fick hyra mig ett par klätterskor...det var inte direkt några mystofflor...tårna ska typ ligga dubbelvikta, då sitter skorna perfekt! Som M sa, man förstår hur geishorna har d...

En klättervägg består av en hög vägg med fastskruvade, mer eller mindre greppvänliga klumpar i diverse färgglada kulörer. Alla klumpar/fästen i samma färg är en bana och med hjälp av dessa klumpar ska man sedan försöka ta sig högst upp på väggen...
Att klättra utan rep som vi gjorde idag heter "bouldering". Att klättra med sele och rep när man "säkrar" kallas bara rätt och slätt för att klättra.
Mina kumpaner fick klättra före mig och visa hur man skulle göra och vilken väg som var smidigast på varje bana.
Vissa banor gick bra med en gång, vissa gick mindre bra, och vissa gick inte alls...
Kände mig stundtals som en stor sumobrottare uppe på väggen, både tung och osmidig... insåg ganska snart att om jag ska ha någon som helst framtid inom klättring så får jag sätta igång och köra styka på en lite mer seriös nivå än vad jag gör idag.
Chins-stången here I come!!! :)

Även om det stundtals var ordentligt jobbigt uppe på väggen tyckte jag det var superkul att klättra!! :)
Det kommer definitivt bli fler gånger!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0