Honung

Jag har en polare här i Götet som har bikupor mitt i stan!
 
Jag är nyfiken på hur det funkar med bin o skulle gärna vilja ha bikupor på torpet.
Förr hade vi vildbin under taket på ladugården o vi fick alltid massor med frukt på äppelträden.
Men för några år sedan försvann bina o sen dess har äppelskörden minskat drastiskt.
Så om man skaffar bikupor till torpet hoppas jag att äppelskörden ska öka igen! :)
 
Är sugen på att gå en biodlarkurs o det va meningen att jag skulle ha anmält mig till en nu i vår...
Men jag funderade lite väl länge på det så när jag väl skulle komma till skott o anmäla mig så va kursen såklart fullbokad. :(
 
För att få lite koll på hur det funkar med bin så va jag med o hjälpte en polaren i somras som har bikupor här i Götet.
I slutet på juni va det dax att skörda o slunga honun första gången för säsongen.
 
 
Bina skakas av ramarna ner på en träskiva framför ingången till kupan...
 
 
Yra bin som vill hem in i kupan igen...
 
 
Ramarna redo att skrapas innan slungningen...
 
 
Det söta guldet rinner ur slungan...
 
 
Honungen silas innan den tappas på burkar...
 
 
 
Att både få honung o mer frukt på träden på torpet vore riktigt trevligt!!! :)
 
.............................................................................................................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0