Fårskötselkurs

Igår började jag på en kurs i fårskötsel! :)
 
Vi hade får på torpet året runt när jag var liten...
Men nu är det mååånga år sedan några djur betade i våra hagar.
Resultatet av det är att det ser lite ovårdat ut och håller på att sakta men sääkert bli mer och mer vegitation i hagarna...
 
Har under många år gått och klurat på om det skulle va möjligt att ha får i hagarna på torpet igen...
Det skulle va roligt av nostalgiska skäl och sen att vi dessutom skulle få ett finare landskap med betade hagar.
 
Men man det måste ju både finnas pengar och tid att sköta djuren...
Och så måste man ju ha kunskapen!!
 
Det verkar inte va mkt som är sig likt från när vi hade får senast...
Det är väääldigt mkt byråkrati och regler och föreskrifter om hur allt ska vara!
 
Så nu hoppas jag att jag ska få lära mig allt om grunderna gällande fårskötsel, allt från vilken ras som passar bäst för mina behov, önskemål och tillgång på bete och stallbyggnader mm... :)
 
Sen får vi se hur mkt ansträngningar och pengar man måste lägga ner för att man ska kunna ha en liten flock med får på gården igen....
Men hoppas hoppas hoppas att det ska fungera!!
Om inte redan till våren så förhoppningsvis till året därpå! :)
 
Är nog mest intresserad av får med ull och skin som man kan ta tillvara på, raser som tex Finull, Rya eller Värmlandsfår... :)
 
 
Fick smarriga fika i halvtidspausen på kursen... ;)
 
............................................................................................................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0