Äppelsort

Det finns tre olika sorters äppelträd på Mon...

Det en trädet har jag själv kunnat konstatera att det är ett Sävstaholm, samma som jag har på torpet. :)
Men de två ändra träden har jag ingen aning om vad det är...

Senaste veckan har det varit äppleutställning på Botaniska, långa rader med flera hundra olika sorters äpplen!! :)



De har även haft pomologer på plats på utställningen som har suttit och sortbestämt äpplen som folk har kunnat komma dit med.
De ville ha fyra äpplen av samma sort för att kunna ha möjlighet att sortbestämma genom att bla titta på form, färg, kärnhus och smak mm.
Jag gick dit med fyra äpplen från "mittenträdet" på Mon...
Pomologerna kom ganska snabbt fram till att sorten jag hade med mig var ´Cox Pomona´. :)
Så fort jag kom hem läste jag på om sorten i mina äppelböcker! ;)
Tror jag ska sätta ett ´Cox Pomona´på torpet oxå, det är ett gott och vackert äpple som ger frukt tidigt. :)



...................................................................................................................................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0