Beskäring

Idag har vi haft första lektionen med Beskäring/Trädvård i skolan...

Har ju haft en sax i handen de senaste 20 åren så kanske inte är så konstigt att jag tycker att det är kul att beskära träd oxå....? ;)

Idag har vi gått igenom trädets uppbyggnad med allt vad det innebär...de optimala växtförhållandena för träd, plantering, de olika typerna av beskärning, och lite teknik för fruktträdsbeskärning.
Tre dagar nästa vecka ska vi till en villaträdgård och beskära träd och buskar. Ska bli jättekul!! :)

Jag är ju al åsikten att man ska beskära i JAS (det är det jag har fått lära mig vara bäst för träden) men ska bli lite kul och testa att beskära såhär års oxå.
Man ser ju trädets struktur på ett helt annat sätt såhär års, så kan nog kännas lättare att se vilka grenar som behövs tas bort till skillnad från i JAS när hela trädet är täckt i grönska....

Finns nog några äppelträd som jag tror jag kan få gå loss på och göra lite vinterbeskärning på hos en polare... ;)


från beskärningen av äppelträden i sommras på torpet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0