Ofrivillig beskärning

För några år sedan fick jag Monilla(nån sorts svampsjukdom) på äppelträden...

Jag upptäckte det precis efter blomningen det året och satte igång och beskära träden så fort jag kunde för att få bort det.
Jag beskar träden sen i JAS som vanligt det året oxå, dessutom ganska rejält för att glesa ur kronorna så att Monillan inte skulle trivas (trivs när träden är kompakata och fuktiga).
Förra året märkte jag inte så mkt av Monillan och hoppades då att faran var över och att det skulle vara borta till i år...

Träden har sett jättefina ut i år! Fram till förra helgen blommade träden jättemkt...

Men så när jag tog en runda i trädgården nu ikväll märkte jag några toppskott på träden som såg lite hängiga ut...och vid en närmare titt var det ganska många skott som höll på att vissna ihop!!!
Monillan är tillbaka!!!! :(
Blev väldigt ledsen och arg... :(

Imorgon är det jag som plockar fram sekatören och ställer mig på stegen och börjar beskära äppelträden...
Allt visset/smittat ska bort!!! och sen ska det brännas för att det inte ska kunna smitta mer...


ett minne blott...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0