Räddningsaktion

I helgen var det dax att försöka rädda min två små äppelträd som jag planterade för snart två år sedan...

Vintern efter jag planterade dem kom det massor med snö och haren satt på skaren kalasade glatt på de små trädens bark ovanför barkskyddet som jag hade varit duktig och satt dit...
Jag trodde att träden skulle dö, men de verkar vara ena riktiga kämpar och har repat sig ganska bra!! :)

Det är bara det att haren glufsade i sig toppen på båda träden oxå...så nu har jag gjort en liten räddningsaktion för att försöka få träden att bli träd och inga buskar som de mer såg ut att vara nu.
Jag tog sonika bort alla skadade delar och har lett upp den översta grenen så att den får fortsätta som ny topp.
Om några år får vi se om jag har lyckats... Håll tummarna!!! :)


Så här såg mitt Gyllenkroks Astrakan ut efter harens framfart för två år sedan... :(


Sedan "incidenten" med haren har träden fått stå och växa till sig i var sin bur av hönsnät.


Jag var brutal och sågade bort allt som var dåligt för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för framtiden. Det blev fyra grenar kvar på stammen...


Den översta grenen band jag försiktigt upp så att den får ta över rollen som toppskott.


Jag hoppas att trädet kan valla in snittytan fint så det klarar sig bra!


Farmors Juläpple råkade oxå illa ut... 


Jag gjorde likadant med Farmors Juläpple som jag gjorde med Gyllenkroks Astrakan, tog bort allt skadat och ledde upp den översta grenen som toppskott.
Dessutom så band jag försiktigt en pinne mellan två av grenarna för att öka avståndet mellan dem en aning.



Håll tummarna åt mig är ni snälla att träden ska klara sig och växa sig stora!!
För jag har inte hjärta att göra mig av med träden...de är ju mina första små gunstlingar som jag har planterat för framtiden.
Jag tror på det gamla ordspråket: "har man planterat ett träd har man inte levt förgäves"... :)

.......................................................................................................................................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0