Sammankopplat

I helgen grävde jag en "ny" rabatt på torpet...

Har länge tänkt att jag ska koppla samman rabatten på husets södersida med rabatten på husets östsida...
I lördags satte jag igång med projektet! :)

Jag plockade fram en påse vetemjöl, tog en tumstock och satte igån med att mäta upp hur den "nya" rabatten skulle se ut.
Båda rabatterna som skulle kopplas samman hade ett djup på 1 meter, så mätte helt sonika 1 meter utifrån husgrunden på utvalda punkter och sedan måttade jag mellan punkterna för att få en rak linje.

 

I svängen på hörnet på huset höll jag måttstocken på en fast punkt på huset och sedan drog jag en båge, gjorde likadant när jag gjorde avslutet på rabatten på östsidan.



Jag mätte även upp den andra lilla rabatten på östsidan för att få symetri på båda sidor om entrén, hann dock inte gräva den rabatten ihelgen, det får bli i påsk...



Att mäta ut rabatterna var den lätta delen av att anlägga rabatterna...
När jag började gräva stötte jag på problem!!
Mindes att det var nån grov rot i marken från den gamla Asken som stod ca 4meter från huset när jag grävde landet på östsidan för några år sedan...
Men nästan vart jag än grävde denna gången stötte jag på mer eller mindre stora rötter...och en hel del sten i varierande storlek...


en av de stora tjocka rötterna jag grävde fram... fick såga av dem med motorsåg!!




blev en hel hög med sten som fanns i backen...



Nu återstår bara att gräva om hela landet och sålla all jord. Sen i med lite gosig kompost och gödsel...
Sen ska det planteras!! :) kommer att dela en hel del av plantorna i rabatten på södergavel och sen ska jag även möblera om bland växterna  från rabatten på östsidan... Nått litet nytillskott kommer det nog oxå att bli...har gått o drömt om en Honungsros ett bra tag så hoppas på att det kan bli verklighet nu!! ;)

Drömmar är ju till för att förverkligas!! :)

.................................................................................................................................................

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag vill ha ett torp:/

2011-04-15 @ 10:08:37
URL: http://johanstickar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0