Världskulturmuseet

Har varit på snabbvisit i Götet och fått massor gjort! :)

På mindre än ett dygn hann jag gå på yoga, mysa me syrrans familj, läsa gonatt saga för lillkillen, simma, gå på mässa om eftergymnasiala utbildningar, springa ärenden på stan, luncha me bästa polaren "F" och gå på Världskulturmuseet. :)

Jag hade aldrig varit på Världskulturmuseet förut så bara att få utforska ett nytt museum va kul.
Men det som lockade mig dit var två utställningar.

Den ena utställningen heter "Kimono Fusion".
En utställning om japansk kläddesign från Kimonons ursprungstid till dagens Mangamode och andra subkultursmoden som finns i världen o som har sitt ursprung i det moderna Japan...
De kimonos som visades va vackra, men resten av utställningen var inte så mkt att se tyvärr...

Den andra utställningen som jag ville se var Elisabeth Ohlson Wallins omtalade fotoutställning "Jerusalem".
En bildserie som tar upp de kontroversiella frågorna kring religion och olika sexuellaläggningar.
Hon har tagit citat ur bilbeln och gestaltat dem med bilder av bögar, flator, trasvestiter och andra HBTQ-personer.
Bilderna ifrågasätter på så sätt citaten ur bibeln...
Jag hade turen att få möjligheten att se de vackra bilderna med en guide, på så sättt tycker jag att upplevelsen av bilderna blir mer levande när man får reda på lite mer vad som ligger bakom och hur Elisabeth tankte kring bilderna när hon tog dem.

Att fotoutställningen är kontroversiell märktes redan i entrén till museet, man fick gå genom en metalldetektor!
Och uppe i de två rummen som utställningen hängde så fanns det fyra säkerhetsvakter...
Ska det behövas i vårt land 2010....?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0