Mumier och orange gele

Av rubriken att dömma kanske det åter som att inlägget ska handla om Halloween...men icke!!
Det ska handla om äppelträden på torpet.
Som ni kanske minns så hade ju all kart och dess toppskott skrumpnat ihop när vi kom till torpet i midsommar...

Jag rådfrågade min "Trädgårdsguru", läraren på trädgårdskursen i höstas, som är pomolog och kan det mesta vad gäller äpplen.
Han var lite förbryllad över vad som kunde ha hänt, men trodde att det kunde vara en svamp vid namn Monilia som hade slagit till...
Han undrade om det hade varit några "mumier" (intorkade frukter) kvar i trädet över vintern.. kan nog dessvärre vara så...

Gurun rådde mig till att ta bort allt som skrumpnat ihop och bränna det! Sedan ska jag hålla utkik efter om det blir några nya mumier under sommaren eller om det finns någon orangefärgad gele på skadade partier.. 

Så nu vet jag vad jag ska göra första dan nere på torpet på semestern...toppa äppelträden och ordna med en stor brasa!
Hoppas det går att få rätsida på det hela så att inte träden blir sjuka och dör....

Hade egentligen tänkt beskära äppelträden i september, men nu vet jag inte om jag vågar det...de kanske blir angripna av svamp helt och hållet om de får massa öppna sårytor....och det vill jag inte riskera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0