Nej tack...

Igår ringde jag skolan i Götet och tackade nej till min plats på trädgårdsutbildningen.
Som tur var så behövde jag inte strida för min sak utan hon jag pratade med förstod hur jag resonerade och tyckte det verkade genomtänkt.

Det visade sig nämligen att jag är tvungen att ha läst matte-A för att söka till en Trädgårdsmästarutbildning på KY-nivå.
(hade ju hoppats på att vux-utbildningen skulle kompensera min brist på mattebetyg)
Pratade med den ansvariga för intagningarna på Säbyholm i slutet på förra veckan och hon sa att de har så många sökande att de i första hand måste gå på betyg när de antar folk. Sedan ökar ens chanser ännu mer att komma in om man har erfarenhet av trädgård sedan innan, typ att man har jobbat med trädgård eller gått en grundläggande utbildning inom trädgård.

Detta betyder ju att jag skulle kunnat gått skolan i Götet och kanske pluggat in matten samtidigt på nått sätt och på så sätt fått den behörighet jag behöver för att sedan söka till Säbyholm... men det känns lite tufft...
Tänker istället börja med en mattekurs i lugn och ro samtidigt som jag jobbar, så får jag se hur jag tar nästa steg efter det... kanske kan praktisera i Trädgårdsföreningen i Götet på semestern i sommar för att få lite dokumenterad erfarenhet inom trädgård....

Det är en hel djungel att sig igenom när man ska ha reda på vad som gäller utbildningar och behörighet till dessa och hur man ska bära sig åt för att få den.... vill ju plugga Trädgård NU!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0