Götlaborg

Nu har jag varit i Götet o förlustat mig i två dagar. :)
Igår var det späckat schema, på morgonen var jag på studiebesök på en trädgårdsutbildning, som ligger under Burgården, som jag funderar på att söka till. Han som har hand om utbildningen berättade om utbildningen och visade mig runt i deras byggnader och i den tillhörande parken där de håller till och jobbar praktiskt.
Eftersom utbildningen är på vuxnivå och bara på ett år så är den bara grundläggande, men känndes nog ändå som att den kan vara ett bra alternativ till en början på min nästa karriär, nämligen den inom trädgårdsbranchen. :)
Ansökningarna ska skickas in nu i oktober och sen blir man kallad på intervju om man anses vara lämpad att gå, och kommer man till slut in på utbildningen så sätter det hela igång i februari nästa år... :)
Men innan jag kommer så långt så måste jag övertyga en gubbe på vux i stockholm att de ska betala utbildningen åt mig, vilket tyvärr nog inte blir så lätt... :(  delvis eftersom det finns en liknande utbildning på Säbyholms Naturbrukskola utanför Stockholm....som säkert är lika bra som den i Götet om t.o.m. inte bättre....men den ligger ju inte nära torpet.... Min idé med att gå i Götet är just den att jag ska  kunna vara på torpet på helgerna och verkställa saker som vi lärt oss i skolan och sakta men säkert kunna bygga upp en verksamhet på torpet med visningsträdgård, trädgårdsbutik, växtförsäljning och café.
fortsättning följer... ;)

Efter studiebesöket var det dags för lunch på Trägår´n och sedan smet vi in i Trädgårdsföreningen, det är faschinerande att få komma tillbaks till samma ställe flera gånger under ett år och se en trädgårds olika säsonger. Fast vi befinner oss i slutet på september så var det mycket som fortfarande var vackert och stod i blom. 
Kul också var att jag hann träffa min 'mentor' Stephan som jobbar som trädgårdsmästare där och kunde diskutera lite om utbildningen mm.





















Några timmar i Trädgårdsföreningen går fort. Där efter var det dags att styra kosan mot Bokmässan, en tillställning som jag aldrig har besökt förut. Jag älskar trädgårdsböcker,  vackra kokböcker och glossiga magasin, och det var en stor trave med en blandning av just det jag kom därifrån med... :)

Senare på kvällen träffade vi min bästa polare o hans sambo och var och åt på en restaurang vid namn Meze belägen på Vasagatan. De hade god grek/turkisk mat till bra priser som helt klart kan rekomenderas!!
Oftast när när vi träffas så är det party med mycket folk som gäller, vilket är jättekul, men oftast hinner vi inte snacka så mycket då, men igår kunde vi sitta i lugn och ro prata vilket var uppskattat. :)
Kvällen avrundades med en drink på ett litet men nice ställe som heter Gossip.

Vi sov som grisar i våran Junior Svit på Elite Park Avenue Hotel i natt.... ;)

Innan det bar av mot torpet idag så hann vi med en fika med syrran och hennes familj.
På vägen till torpet stannade vi till på Rångedala Plantskola, jag ville köpa lite växter för att fylla igen två hål som har blivit i det 'gula landet'. Det blev gula Digitalis och gula Rudbeckia. Ska plantera dem imorgon innan jag åker hem...tror det kommer bli jättefint!  :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0