Funderingar...

Det är mkt funderingar och tankar kring framtiden nu...

Ska jag plugga vidare...?
Vad vill jag plugga vidare med för inriktining...?
Måste jag läsa extra ämnen först föra att kunna plugga vidare...?
Eller ska jag söka jobb...?
På vilka ställen vill jag söka jobb...?

Just nu känns det som att det är ett stort svart hål efter den 16dec...!!!
Jag gillar inte att inte ha koll på läget... Och nu har jag varken koll på läget vad det gäller framtid eller hur jag kommer klara mig ekonomiskt...
Vilket resulterar i huvudvärk, ont i magen, dålig sömn och dåligt humör...
NOT fun at all!!!! :(

Vad som behövs få klarhet i innan jag tar tag i nånting annat är vad mina gamla gymnasiebetyg är värda i dagens betygsystem...
Nu för tiden räknas allt i poäng och man måsta ha ett slutbetyg i ett gymnasieprogran och 90% av 2500 gymnasiepoäng för att få söka till högskola...
För att krångla ttill det extra mkt så gick jag ut en 3årig hantverkslinje 1994 vilket innnebär att jag fick betyg 1-5 i mina ämnen(alltså inga "poäng" som idag) och jag har dessutom bara två av de tre grundämnen som idag tas förgivet att man har när man går ur gymnasiet...dessutom så läste vi bara de ämnena i två år av utbildnigens tre år...
Hängde ni med..??!! ;)

Vad jag kan hoppas på är att jag har ett slutbetyg i en fullständig gymnasieutbildning och på så sätt kan tillgodoräkan mig poäng så det räcker att söka vidare...men frågan är om jag kommer undan med att jag inte har nån matte..??
Och vad motsvara mina två år engelska och svenska i dagens nivåer, är det lika med engelska B och svenska B, eller kanske bara en A-kurs eller kanske tom en C-kurs...??

Har pratat med flera studievägledare senaste veckan och ingen kan svar på vad mina gamla betyg är värda och då heller inte vad jag behöver komplettera med för ämnen för att söka vidare...
Och det verkar som att de inte är så särdeles förtjusta över att behöva ta tag i det och hjälpa mig för det krävs en liten extra insats av dem efter som den gamla 1-5 skalan på betyg inte verkar finnas validerade till poäng i deras datorer...jobbigt när det inte bara går att trycka på en knapp och få ett svar!! :(

Känner mig inte särskilt gammal och har(eller iaf hade) en tro på framtiden inom ett nytt roligt yrke, men när de som ska hjälpa en in på rätt väg mot en ljusnande framtid inser att man gick ut gymnasiet innan 2003 så tittar de storögt på en, skakar på huvudet, drar en djup suck och säger ahaaa, oj då, hmm, det är såååå länge sen du gick ut gymnasiet...som om man vore från stenåldern typ... :(

Ska än en gång gå till studievägledaren på VUX imorgon med alla mina betyg i högsta hugg så tänker jag inte gå där ifrån innan jag vet hur många gymnasiepoäng jag har!!! Där med basta!!!

Sen ska det sökas utbildningar både till höger och vänster på vilken nivå det än må vara!! ;)

(Nu blev det mkt gnäll...men kände att jag va tuvngen att skriva av mig lite... nämnde jag att jag har varit förkyld och inte kunnat träna på en vecka...? kan än en gång konstatera att jag är sjuuuukt beroende av endorfinkickarna som träningen ger för att hålla humöret och gnistan uppe!! )

Meddelar fortsättningen i dramat så fort jag vet nått nytt!! ;)

Kommentarer
Postat av: S:)

Huvaligen...ja du många tankar är det, mest negativa sådana just nu! Ett tips från ännu äldre gymnasiestudent är att du tar kontakt med studievägledaren på den nya utbildningen. På universitetet vet de kanske mer om hur mycket dina poäng är värda. Kom ihåg en viktig sak: Du är inte en sämre människa eller mindre värd för att du just nu inte vet hur det blir till våren. Se det hela som en utmaning istället för att slå ner på dig själv och sänka dig annu mer! Inga mer dystra tankar. Ett andra tips är att du fixar ett arbete. Man blir alltid gladare av pengar.

Kom ihåg att ta en sak i taget! krya på dig

2011-10-19 @ 22:38:21
Postat av: Nordlycka

Tack för peppningen!! :)

Ska ringa utbildningarna jag vill söka o höra efter!

2011-10-20 @ 08:10:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0