Mon-trädgårds-makeover

Jag har ju nämnt "Torpet Mon" här några gånger...

Stället som var nergånget och bortglömt i en skogsglänta i utkanten av Göteborg...tills den dagen min polare gick förbi och insåg potentialen med stället!

Då va trädgården igenvuxen och har sedan dess blivit ansad i bästa välmening...men kanske inte med så mkt tanke bakom det som gjorts...
Förra året hade polaren en tjej hos sig (som gick en trädgårdsutb.) som tog sig an trädgården...
Men enligt min mening så fokuserade hon kanske på lite fel grejer i trädgården...
Det är ett stort projekt som bör/ska göras och då känns det viktigt att börja i rätt ände...

Tex att fixa till de ytor som syns mest, som entré och framsidan på trädgården där folk passerar mest...eftersom polaren har ett bed&breakfast i huset och ett promenadstråk går förbi på ena sidan känns det som att dessa delar av trädgården är ställets "ansikte utåt" och ingår i folks första intryck av stället.
och det intrycket vill man ju ska vara possitivt och så bra som möjligt!! :)

Nu i helgen skulle jag börjat med första stora insatsen på Mon.
Skulle ha beskurit alla buskar och träd för att få fram en struktur och stomme att gå efter i trädgården.
Men en brakförkylning satte ju tvärstopp för det tyvärr... :(

Istället har jag suttit hemma på kammaren och skissat på idéer till land och annat som kan göras och tagit fram förslag på växter till landen.
Det är ett projekt med en mer eller mindre obefintlig budget men jag tror jag kommer få till det ändå! ;)
Genom att flytta på växter som redan finns på Mon och komplettera med växter som jag tex kommer att dela på bla torpet, så kommer det bli kanon!! :)

Mkt som finns på Mon idag går i rosa-lila nyanser, och det kommer jag spinna vidare på, men det kommer även finnas inslag av lite varma nyanser i gul-orange-rött.

Huset är i trä från förra sekelskiftet och då vill man ju ha en trädgård som går i stil med det, en trädgård med mjuka former, frodiga rabatter med lite romantisk känsla, grusgångar, mm...

Välkomna att följa med på resans gång över året!! ;)

............................................................................................................................................

Kommentarer
Postat av: Läsfröken

Gillar tänket med att ta tillvara, och än finns ännu tiden för att fröså, t ex perenner som det inte är så bråttom med och sommarfägring till i år. Till exempel Rosenskära och blomstertobak gror fint och lätt och blir bra med vadsomhelstannat i växtväg om man väljer de vita. Dessutom doftar ju tobak underbart och drar både bin och fjärilar.

/Läsfräken

2011-03-20 @ 23:53:41
Postat av: Nordlycka

Frön ska ner i krukor idag!! :)

Blir Stockrosor, Borstnejlikor o kanske Lavendel. :)

Blir väl kanske inte nån blomstrande fägring av detta i år, men den som väntar på nått gott... ;)

2011-03-21 @ 10:53:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0