Kvällsfika

Blev sugen på scones ikväll...

Minns inte när jag bakade scones sist...va evigheter sen!
Jag har ett gammal recept från hemkunskapen på mellanstadiet som jag brukar använda mig utav.
Hittade det i högen med recept urklippta från tidningar...
Orginalet är på bara vetemjöl så jag gjorde om det lite efter eget huvud...

Scones (2st brytbröd eller 8st brödbullar)

2½dl Vetemjöl
1dl Fiberhavregryn
1dl Grahamsmjöl
lite Krossade linfrön
lite Solroskärnor
2tsk Bakpulver
½tsk Salt
50gr(drygt) Smör
2dl Mjölk

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
"Nyp" ihop de torra ingredienserna med smöret till en smulig massa.
Tillsätt mjölken och rör ihop till en kladdig smet.

Fördela smeten i två högar på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Platta till högarna lite, nagga ytan med en gaffel o snitta ett stort "plus" på högarna med en kniv. (snitten gör att det går enklare att bryta bröden när de är gräddade)
Ett alternativ är att gör bollar(små brödbullar) av smeten o tex doppa dem i havregryn. (lite kladdigt ;) ..)

Grädda sconesen i nedre delen av ugnen på 225grader i ca 10-14min...håll koll så de inte blir brända!!

Ät dem medan de är ljumna med cremecheese och marmelad!! ;)
Mumsfillibabba!!!


dålig bild...men gott var det!! ;)

....................................................................................................................................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0