Saft o marmelad

Har ju inte haft så mkt bär eller annat att safta, sylta eller göra armelad på sen rabarbersäsongen var över...

Missade dessutom jordgubbarna o hallonen eftersom jag var i Sthlm på praktik när de var som bäst.
Blåbär har jag inte hittat ett endaste ett i skogen!
Trodde dessutom att jag skulle missa vinbären oxå...men de var precis lagom mogna nu när jag kom tillbaka till torpet! :)

Så nu har det både kokats saft och marmelad!! :)


Det blev ca 2 liter saft på hälften röda- o hälften svarta vinbär...

Koka 2kg(ca 2liter) bär och en skivad Citron med en ½ liter vatten i 30 min.
Sila av o mät upp.
Koka upp saften igen med 6dl socker per avrunnen Liter saft.
Skumma av.
Häll upp på rengjorda,varma flaskor ända upp o förslut väl.
Förvara saften kallt för bästa hållbarhet. Eller fyll den på platsflaskor(OBS saften får inte vara för varm isf!!) och frys in.


Marmeladen kokade jag på bara rödavinbär...

Mät upp bär i kg.
Koka upp den med lite vatten så bären blir mjuka och går att mosa.
Häll i Syltsocker av samma vikt som bären o låt koka i ca 4-6 min.
Skumma av.
Ta av grytan och smaksätt marmeladen efter tycke och smak. Jag tog vanilj o kardemumma. :)
Häll upp marmeladen på rengjorda och varma burkar ända upp och förslut väl. Marmeladen håller sig bäst om du förvara den svalt och mörkt.

..............................................................................................................................................

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0