Stensättning

Denna veckan håller klassen till på Bräckegymnasiets ställe i Stora Holm...

Vi håller på med höjdmätning och stensättning.
Visste inte vad jag skulle tycka om att sätta sten...men visade sig ganska snart att jag tyckte det var jättekul!! :)

Även om sten känns hårt och kantigt så känns det väldigt skapande att klura ut mönster och sen verkställa dem...och man kan göra runda mjuka former med sten, det behöver inte vara kantigt! ;)

Klassen har varit uppdelad i fem olika grupper och varje grupp har gjort var sin stensättning.
Jenny, Ulrik och jag var i samma grupp.
Såhär blev våran lilla "gång"...


först mätte vi upp höjden på ytan där vi skulle sätta stenen...


sättytan är uppmätt, höjdsatt och avvägd...


Jenny och Ulrik i full action med att lägga "måsen"...


första delen satt med fog och allt... ;)


Här är hela mönstret! :)
Efter att vi hade lagt lite drygt hälften av ytan så vände vi på mönstret och lade bågarna åt andra hållet.
I mellanrummet där bågarna möts satte vi ett "diamant-mönster" i röd sten (dessvärre syns inte färgen så bra på bilden..)

Här kommer några bilder på de andra gruppernas mönster...


"fisken"...


"pilen"...


"måsen" fast med annat avslut än våran...


"cirkel"...

Kommentarer
Postat av: Johnny

Vad kul att du har dokumenterat så mycket med din kamera!

Själv lade jag bara kalksten på Dacapo. Skulle vilja lära mig lägga gatsten också! Det verkar vara jätteroligt... och så fint det blir!

2011-02-15 @ 23:30:43
Postat av: Anonym

Det ser riktigt bra ut.

Päronen

2011-02-16 @ 14:36:19
Postat av: syrran

Vilka fina jobb ni har gjort, ert var mycket fint! Jag har läst i stort sett alla inlägg från januari och fram till detta äntligen, märker att jag missat att kommentera. Jag kan passa på att tacka för min härliga dag med dig och dina goda kakor. Vill också gratulera till utbildning och egen lägenhet!!! Vill önska dig lycka till med pluggandet. Kul att ha dig i stan på så nära håll. kram

2011-02-17 @ 22:20:12
Postat av: John

Undrar hur ni gjorde sättytan så fin och avvägd? Ser verkligen fint ut!

2011-02-18 @ 20:28:20
URL: http://www.alshults-herrgard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0