Filmjölksbröd

Jag gillar när det går fort att baka!! :)

Har varit grymt sugen på att baka ett gott filmjölksbröd i några dagar nu... så ikväll skred jag till verket!
Filmjölksbröd är perfekt för det går fort att veva ihop degen, man slipper jästid och annat och det blir suuupergott!!
Enda lilla minuset skulle väl vara att det tar lite tid i ugnen.... men då kan man ju passa på att göra annat! ;)

Har en tjejkompis som brukar baka filmjölksbröd så bad henne om recept.... hade inte riktigt allt hemma som skulle va i så gjorde min lilla egna variant.. ;)

.......................................................................................................................

Filmjölksbröd

½ dl Vetekli
1L Grahamsmjöl
1 1/4 dl krossade Linfrön
1 1/4 dl Solrosfrön
2½ tsk Bikarbonat
2-3 tsk Salt
2-3 dl grovt rivna Morötter
9 dl Filmjölk
3/4 dl mörk Sirap

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
Rör ner morötterna.
Sist rör du ner filmjölken och sirapen.
Blanda väl så att det inte blir några klumpar.

Smörj o mjöla två brödformar.
Häll degen i formarna (max 3/4 fulla).
Ställ formarna på nedersta steget i ugnen och grädda i 60-70 min på 175*C.

När bröden är färdiga väder du upp dem på ett galler och låter dem svalna under duk.


60-70min i ugnen...börjar bröden bli lite väl bruna mot slutet så lägg över lite folie!


Mumsfillibabba med nybakat ljummet bröd.... ;)

Kommentarer
Postat av: J.

Värsta kallskänkan ju!!

2011-02-08 @ 20:38:54
Postat av: Nordlycka

Man har ju gjort en och annan Landgång i sina dar... ;)

2011-02-08 @ 23:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0