Bananer...

Jag äter minst 4 bananer om dan...

Men ändå hinner en del bananer bli bruna och lite väl geggiga hemma hos mig ibland... och vad är väl inte bruna bananer helt perfetkta till om inte Banankaka!! :)

Jag hade två brunisar hemma härom dan så jag svängde ihop en kaka...
Kollade först på ett recept på Banankaka, men insåg snabbt att jag inte hade typ hälften av allt som skulle va i hemma..
Så jag tog mitt gamla goa standard recept på "Saftig Sockerkaka" och piffade upp det med lite mosade bananer! ;)
.............................................................................................................................

Sockerkaka

50g smör
2 ägg
2 dl socker
1 1/4 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker
1-2 mosade bananer

Sätt ugnen på 175*C.
Smörj o bröa en form (1,5L)
Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör i mjölken och det avsvalnade smöret.
Blanda mjöl, bakpulver o vaniljsocker. Sikta ner mjölblandningen pö om pö i smeten och rör om försiktigt.
Rör tillsist ner de mosade bananerna.

Häll smeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen.
I normala fall ska kakan vara innen i ca 40min...men denna gången fick den nog stå inne i nästan 60min, pga bananerna... (täck gärna kakan med folie mot slutet så den inte blir bränd..)

När kakan är klar så själp upp den på en sockrad skärbräda och låt den svalna under formen.
........................................................................................................................................

Jag hade lätt kunnat trycka i mig hela kakan själv....men sansade mig och tog med mig den till skolan och bjöd kursarna på kaka till förmiddagskaffet.. Tror att det var uppskattat! ;)
Kaka tog dock inte slut så den räckte till både fika hos en polare på eftermiddagen och som kaka till kaffet på maten hos syrran på kvällen. ;)

Mumsfillbabba!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0