Julgodis

Till jul ska det ju såklart kokas julgodis! :)

Min tradition bjuder ju att jag gör tryfflar...men inte i år.
I år vart det bara ett misslyckat fudgekok...
Fast det skulle nog blivit ganska bra...om jag inte hade lyckats bränna vid smeten en aning.

Men jag hade en god anledning till att jag inte kunde passa koket, jag skypade med min syster som är på andra sidan jorden. ;)

Jag använde mig av ett recept från recept.nu...

3dl strösocker
50gr smör
2dl grädde
1msk vaniljsocker
2msk kakao

Blanda allt i en tjockbottnad gryta och koka på svag värme i 25-30min.
Gör ett "kulprov" för att se om fudgen är klar.
Ta av från värmen och smaksätt. Jag smaksatte med hackad mandel, hackade fikon och en skvätt whisky..
Häll upp smeten i en smörpapperklädd brödform och låt stelna i rumsvärme.



...........................................................................................................................................................


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0