Motorsågskurs

En av anledningarna till att det inte har blivit några inlägg denna veckan är att jag har varit mitt ute i skogen och gått på motorsågskurs... :)

Har knappt haft nån mottagning på varken mobilen eller nätet...vilket kändes lite frustrerande för en bekräftelsetörstande person som mig... ;)
Men motorsågskursen va så himla kul så det gjorde inte så mkt! :)

Halva klassen var iväg denna veckan och nästa vecka är det resten av klassen som ska gå kurs.
Den halva som är på skolan håller på med mät och ritteknik.

Kursen varade i fyra dagar och resulterade i ett motorsågskörkort...jag kan nu mer titulera mig skogsarbetare! ;)
Första dagarna fick vi hålla på med förberedande övningar på stockar. Bla precisions övningar som att man skulle lägga snitt som möttes precis mm... Sen fick vi öva på att lägga fällsnitt för att sen tredje dagen fälla ett stort träd i skogen!! Det var en otrolig adrenalinkick att få en stor tall på fall!! :)
Fjärde dagen gick vi med röjsåg på en plantering med gran... Blev otrolig skillnad när vi hade  gått fram med röjsågarna, kul när man snabbt ser vad man har åstadkommit!! :)


precisionsarbete...mötande snitt... övning för att få till riktsnittet när man ska fälla ett träd.


jag inspekterar Daniels fällsnitt...


först lägger man riktsnittet som bestämmer åt vilket trädet ska falla (förhoppningsvis ;) ..)


sen lägger man första fällsnittet på ena sidan halvvägs in i trädet, man sparar en "brytmån" mot riktsnittet..


sen lägger man ett fällsnitt från andra sidan som möter det andra fällsnittet. Man sparar brytmån mot riktsnittet men även en "klack" mot baksidan...


sen i med kilen och sen lägger man det sista fällsnittet rakt bakifrån... har man tur faller trädet med en gång, annars får man slå in kilen mer för att få trädet på fall...


en perfekt sågad stubbe!! av mig!! ;) hehehe...


jag in action, övar på en stubbe strax innan jag ska såga ner min stora tall... ;)


nöjda o trötta klasskamrater efter en dag i skogen... :)

...........................................................................................................................................

Kommentarer
Postat av: J.

Ser riktigt bra ut!!

2011-04-04 @ 22:28:11
Postat av: John

Jättefina stövlar du har! Och....bra jobbat !!

2011-04-06 @ 18:12:57
URL: http://herrgardslivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0