Kilimanjarokakor

När vi besteg Kilimanjaro fick vi ofta ett litet paket med Ingefärskakor i mellanmålspaketet.

Små torra kakor som var väldigt goda!!
De blev snabbt ena polarens favoritkakor... Och vid nått tillfälle så lovade jag honom att jag skulle försöka mig på att baka nått liknande till honom när vi kom hem.

Jag tyckte kakorna påminde lite om "Pepparnötter"... Så efter lite modifierande av receptet till sådana kakor skred jag idag till verket och satte en sats av min egen version av Kilimanjarokakorna. ;)

Tyckte nog att resultatet blev lyckat och ganska likt orginalet! :)

Receptet är som följer:

Ingefärskakor
ca 50st

225gr smör
2dl socker
1msk sirap
1 ägg
4tsk ingefära mald
1tsk kanel
1tsk kardemumma mald
2tsk bikarbonat
7-8dl vetemjöl

Rör ihop smör, socker och sirap i en bunke med elvisp eller blanda i matberedare.
Tillsätt ägget och rör ytterligare.
Blanda ihop mjöl, kryddor och bikarbonat i en separat bunke innan det blandas ner och arbetas ihop med de andra ingredienserna.
Rulla degen i längder på ett mjölat bakbord och dela dom sedan i ca 50 lika stora bitar.
Rulla bitarna till bollar och placera dem på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Tryck till bollarna med en gaffel så de blir lite plattare och får ett randigt mönster.
Grädda i nedre delen av ugnen på  175 grader i ca 9-10min.

Låt kakorna svalna lite och njut dem sedan tillsammans med ett glas mjölk eller en kopp te. ;)










Kommentarer
Postat av: syrran

Jambo!

Gottigott!

Please bring me some cookies....

See you soon.

Kramelikram

2010-11-23 @ 21:49:11
Postat av: J.

Väldigt pedagogiskt må jag säga..

2010-11-23 @ 23:02:13
Postat av: Nordlycka

J, tar det som en komplimang när det kommer från en nybakad lärare! ;)

2010-11-24 @ 22:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0