Nässelsoppa

Är på landet över Kristifylgarhelgen. :)

Nu börjar det äntligen bli vår på riktigt!
Om än dock några veckor senare än förra året...
Minns att äppelträden blommade på Kristiflygare förra året(det va iofs en vecka senare, men...) det finns inte en tillstymmelse till blomknoppar på äppelträden nu tex..

Men ett tecken på att det är vår är de späda små nässlorna som börjar titta fram!! :)
Efter vårat dagsverke med veden idag så tog jag en "Systempåse" och en sax och gav mig ut i trädgården på jakt efter de små gröna skotten...
Bara efter en liten stund var påsen full!!
hmmm....undrar om det var för att jag va snabb med saxen eller om det finns väldigt mkt nässlor i trädgården... ;) hehehe...

När jag kom hem till päronen satte jag igång med att koka soppa...
Receptet som jag totade ihop i huvudet lyder:

1 full Systempåse med Nässlor
125gr Smör
ca 2msk mjöl
1 gul lök
vitlök
1 grönskasbuljongtärning
3-5dl grädde
mjölk
salt
vitpeppar

Börja med att rensa och skölja nässlorna.
Häll nässlorna i en kastrull och häll på lite vatten. Koka upp nässlorna en stund tills de har blivit mjuka.
Häll av vattnet och mixa nässlorna en kort stund i mixer eller hacka dem för hand på en skärbräda.



Smält smöret i en stor gryta (ca.3-4L).
Hacka löken fint.
Häll i löken i smöret och pressa i önskat antal vitlöksklyftor (ca.2-3st).
Fräs löken tills den blivit mjuk o gyllengul.



Häll i mjölet i smöret lite åt gången och vispa snabbt ut det mellan varje gång.
Tillsätt grädden lite pö-om-pö och vispa ut mjöl/smör-smeten så den blir lösare.
Smula ner grönsaksbuljongtärningen i grytan och vispa tills den har löst sig



Häll nu i nässlorna i soppan och vispa om.



Späd soppan till önskad tjocklek med mjölk.
Smaka av med salt och peppar och eventuellt andra kryddor.



Servera gärna med ägghalvor i soppan och kanske med en rostmacka till. 
Smaklig måltid!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0