Äppelträdsbeskärning

Idag har det varit uppehåll, så passade på att beskära de gamla äppelträden.

Förra året började jag ju beskära de gamla äppelträden på torpet... lite ofrivilligt egentligen, pga Monillan som dök upp på träden..
De behövde verkligen beskäras... ca 100 år gamla träd och inte beskurna på typ 20 år så kan ni ju tänka er hur de såg ut..!!
Jag började lite försiktigt förra året och gallrade bort lite av de risigaste grenarna...

Fick blodad tand så i år tog jag i med hårdhanskarna!
Min japanska grensåg har fått bekänna färg! ;)
Det sägs ju att man ska kunna kasta en hatt genom ett äppelträd utan att den ska fastna.. 
Fegade ur lite, men har nog tagit bort hälften av trädkronorna iaf.. Träden känns mkt luftigare än förut!! :)
Hoppas träden fixar att bli så pass hårt beskurna på en gång så de inte kolavippar på kuppen...!

Jag ser det lite som en tre-stegs-raket.
Gallrade lite lätt förra året.
Tog i med hårdhandskarna i år.
Och nästa år tänker jag korta in och forma träden lite mer.

Kan nog inte räkna med så mkt frukt de närmaste åren, men hoppas på desto rikligare skördar om några år!! ;)
I år var äpplena få och ganska små... och nu efter min framfart i träden är det inte många äpplen kvar...vet inte ens om det kommer att räcka till en äppelpaj..?


allt man behöver för äppelträdsbeskärning!


Stora trädet före..


Stora trädet efter...
hmmm...ser inte ut o va så stor skillnad på bilderna mer än att toppen är borta, men kan lova att det är mer skillnad i verkligheten!!! :)


allt som är nedsågat från trädkronorna...


Utsikten från toppen på äppelträdet... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0