Filmtajm

Har kommit på att jag har sett lite filmer senaste tiden som jag inte har skrivit om...både på bio och på dvd.

Senaste filmen jag såg på bio var The Imaginarium of Doctor Parnassus, Heath Ledgers sista film som de inte hann filma färdigt innan han gick bort...
Filmen rör sig mellan saga och verklighet, om du går genom den förtrollade spegeln hamnar du i din egen fantasi...kan låter trevligt, men väl där inne ställs du inför valet att gå tillbaks ut i verkligheten eller att bli lurad av djävulen...
Efter Heath´s bortgång ersatte de honom med tre andar skådespelare(Johnny Depp, Jude Law,Collin Farrell) vilket var mkt snyggt gjort, kändes som att det skulle vara så, Heath blir nån av de andra skådespelarna när han går genom spegeln...
det var en helt klart sevärd film!



På Nyårsafton var jag och kollade på Luftslottet som sprängdes, Stieg Larssons sista film i Milleniumtrilogin...
Tyckte första filmen, Män som hatar kvinnor, som jag såg på bio, var riktigt bra och spännande. Jag hängde med bra trots att jag inte har läst böckerna.
Andra filmen, Flickan som lekte med elden, såg jag på dvd. Den var inte alls lika spännande som första, tyckte dessutom att den var ganska förutsägbar...
Så hade inte så höga förhoppningar på Luftslottet som sprängdes... Såg den på bio och det kan väl kanske göra sitt till, men tyckte den var riktigt bra, i klass dem första filmen, riktigt spännande. :)



Hade en liten film-helg hemma härom sistens och kollade på Slumdog Millionaire och Benjamin Buttons otroliga liv på dvd....

Filmerna var bra som alla säger, men de var inte som jag hade föreställt mig...

Slumdog Millionaire trodde jag skulle vara en orgie i misär med en oanad upplösning när killen det handlar om otroligt nog vinner pengarna...men upplägget i filmen var snyggt gjort och förklarade hela tiden vad som gjorde att han kunde alla svaren på frågorna... Livet är en skola helt enkelt. :)



Benjamin Buttons otroliga liv känns mest som en vacker saga om en man som lever sitt liv baklänges, han föds som liten men gammal med krämpor och annat som hör till. Ju äldre han blir desto yngre blir han, hörseln blir bättre, rynkorna försvinner...och han blir kär...i Cate Blanchett´s karaktär...
Cate är bland de bästa skådespelare jag vet, typ alla filmer hon är med i är bra!!  :)



Slumdog och Benjamin är helt klart värda att se, lite feelgood-filmer båda två.
Mkt nöje! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0