4 x Tryffel

Idag har jag gjort 4 satser med tryffel...

Gjorde ju tryffel hos syrran i helgen...
Så blev lite sugen på att göra egen oxå! ;)
Är nästan så att tryffel har tagit över och dominerat mitt julgodisbak på senare år...

Utgick från samma grundrecept som jag använde hos syrran, och sedan smaksatte jag efter eget huvud. :)

Grundrecept Tryffel
ca 20-25st

1dl grädde
2msk smör
200gr blockchoklad

Smaksättning efter tycke och smak...

-Koka upp grädden.
-Ta av grytan från plattan och rör ner smöret i grädden tills det smält.
-Häll i chokladen lite i taget och rör om tills det smälter.
-Smaksätt...

-Häll upp smeten i en djup tallrik och låt svalna.
-Ställ in smeten i kylen några timmar tills smeten stelnat.
-Skeda upp tryffelmassan med en tesked o forma till kulor.
-Rulla kulorna i tex kakao för att de inte ska bli så kladdiga...

Förvar i kylskåp...



Smaksättning:

1. Mörk choklad med Cointreau och rivet Citronskal. Rullas i Kakao.

2. Mörk choklad med Polkagrispulver. Rullas i krosssade Polkarisar.

3. Ljus choklad med Kanel, Ingefära och en gnutta finmald Peppar. Rullas i Pepparkakssmulor.

4. Vit choklad med Kardemumma. Rullas i Kokos.



Mumsfillibabba!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0