Påsk

Påskhelgen spenderades på landet o hos päronen...
Bla firades min o syrrans födelsdagar med en trevlig släktmiddag!! Va kul o träffa släkten, blir dessvärre inte så ofta nu mer...

Va skönt att komma till torpet en sväng, va ju ett tag sen sist.
Men var med lite blandade känslor jag gick runt i trädgården och noterade konsekvenserna av vintern...
Allt i landen verkade ha klarat sig bra! Tulpaner, påskliljor och krokus var på väg upp liksom löjtnantshjärtan, pioner och rabarber. :)

Men när jag kollade till mina fruktträd var det desto värre... :(
Jag hade inte behövt ansat körsbärsträdet i höstas, älgen hade ätit sig mätt på späda körsbärsgrenar! Var nästan bara halva kronan kvar...trädet såg ut som en liten boll... Kommer nog bli ett litet risigt träd..men det lär ju överleva iaf...
Värre var det med mina små äppelträd som jag satte i höstas!!
Jag hade varit duktig och satt på barkskydd och allt...men vad hjälpte väl det när det låg en halvmeter med snö i vintras och hararna var vrålhungriga... De hade lugnt kunnat sitta på skaren och mumsa i sig av barken en decimeter över barkskyddet...grenarna var helt rensade på bark... lär nog inte bli så mkt med de där stackars träden... :(


farmors juläpple....


det andra trädet ser nästan värre ut.. :(

Är det nån som vet om det om det går att rädda träden överhuvudtaget..?? Nått bra trädgårdsmästarknep som är värt att testa???

Berättade ju om vårtat gamla mjölkhus där framsidag stod på trekvart i vintras.
Nu har det rasat ihop totalt!!
Nästa steg är att riva resterna o snygga upp...



Lycka var dock att se de fina snödropparna som blommade bland buskarna!! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0