Nordiskamuseet

Ihelgen har de haft äppeldagar på Nordiskamuseet.
Var nyfiken och tog mig dit för att kolla.
De hade tagit Julitta till hjälp och de hade äpplen med sig från sin genbanksodling.
De visade nästa 450 olika sorters äpplen!!
Hittade mina nya sorter som jag planterade på torpet, Farmors Juläpple och Gyllenkroks Astrakan. Var kul att få se hur frukterna kommer att se ut på de små träden i framtiden. :)


de visade från de allra minsta äpplena...


till de allra största!!

Man kunde även köpa äppelträd och äppelmust från Julitta.
Pomologsällskapet var där och berättade om sin organisation och så fanns det några där som artbestämde äpplen som man fick ha med sig.


äppelmarmelad..

Man kunde även smaka på olika äppeltillrättningar, chuttney, marmelad, äppelvatten mm.
Fanns så man kunde få recepten på allt gott, så nu ska jag försöka mig på och koka ihop nått på egenhand när tillfälle ges. :)


Kommentarer
Postat av: Monika

Just barnäpplet har jag här hemma i mellersta norrland och jag har nu i förkylningstider börjat mixa det äpplet med en halv vitlök (alltså inte en halv klyfta) och äter varje dag. Mums, hoppas hålla virusen borta och kanske alla andra också pga andedräkten...Fin blogg du har!

2009-10-03 @ 16:43:59
URL: http://icole8.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0