Årets Nässelsoppa

Tycker det är kul att ta tillvara på det naturen/trädgården bjuder. Först ut att skördas brukar Nässlorna vara, så oxå i år. :)
Etersom man bara ska ta de små späda toppskotten när nässlorna är små får man nästan ligga på alla fyra när man ska "skörda". Så med trädgårdsbrallorna med knäskydd, stövlar, handskar, påse och en sax gav jag mig ut på jakt efter de brännande godsakerna.


Det gick ganska fort att få ihop en full systempåse.....

Till min Nässelsoppa som jag höftar-ihop använder jag:
(3-4 port)

ca 2 L nässlor
smör
1 gullök
1-2 vitlöksklyftor
1 grönsakabuljongtärning
2 dl grädde
mjölk

Gör så här:

Rensa och skölj nässlorna.

Koka nässlorna i vatten ca 10min. Häll därefter av vattnet.
Bryn löken och vitlöken i smöret i en lite större gryta. Häll på grädden och smula ner buljongtärningen, koka upp försiktigt tills buljongtärningen har löst sig.
Häll i "soppan" i en mixer tillsammans med nässlorna, kör mixern en kort stund tills nässlorna har hackats sönder (gör inget om det blir lite grovt. Om du inte har någon mixer kan du kacka nässlorna). Se upp så inte locket flyger av mixern så du får soppa i hela köket....!! ;)
Häll tillbaks soppan i grytan och värm på igen.
Späd med mjölk till önskad konsistens. Salta och peppra efter  egen smak...

Servera med kokta ägghalvor och en god smörgås.
Mumsfillibabba!!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0