Midsommarbak

I kväll har jag kavlat knäckebröd så svetten har runnit ner för pannan!!
Det var första gången jag bakade knäckebröd och tror att det blev helt okej...efter några plåtar... ;)


kommer smaka smaskens med smör och stark ost på, till sill och nubbe :)

Dinkelknäcke
med smak av fänkål och havssalt

25g jäst
5dl mjölk
2tsk salt
1msk honung
6dl dinkelmjöl fullkorn
3dl grovt rågmjöl
3,5dl grehamsmjöl
2msk fänkål
rågsikt till utbakning
havssalt

Smula ner jästen i en bunke och tillsätt honung och salt. Värm mjölken till 37graser och häll över jästen och rör om tills jästen löst sig.

Hacka eller stöt fänkålen i en mortel och blanda med mjölet. Tillsätt mjölblandningen och arbeta allt ordentligt till en smidig deg.
Täck med bakduk och låt jäsa i ca1 timma.

Sätt ugnen på 220grader och ställ in en plåt på förvärmning.

Dela degen i 4 delar och kavla ut en deg i taget. Karvla degen tunnt! Avsluta med att kavla med kruskavel några gånger (eller nagga med en gaffel). Skär ut 10x10cm stora rutor eller stansa ut med tex ett större glas eller papparkaksmått.

Lägg kakorna på den uppvärmda plåten med bakplåtspapper. Pensla kakorna med vatten och strö över havssalt.

Grädda kakorna i nedre delen av ugnen i ca 10min. Lät svalna på ett galler.


svängde ihop en sats med Sirapstänger när jag ändå var i farten...

Sirapstänger

200g smör
1 3/4dl socker
2msk sirap
2msk vaniljsocker
5dl vetemjöl
2tsk bakpulver

Sätt ugnen på 160grader.

Vispa smör, socker och sirap vitt och poröst. Blanda i resten av ingredienserna.

Dela degen i mindre bitar på mjölat bakbord och rulla till längder. Lägg längderna på plåt med bakplåtspapper. Tryck till längderna lite på ovansidan.

Grädda i mitten på ugnen i 12-15min. Skär längderna i snittar med en vass kniv innan de har svalnat helt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0