Mjuk Pepparkaka

Vad gör man om man har ägg i kylen som börjar närma sig utgångsdatum...?
Bakar så klart!! ;)
I mitt fall hade jag både ägg i kylen och påtok för mycket strösocker över sen äppelmos-koket...och då kändes det ganska naturligt att göra nån sorts sockerkaka...men hade ingen mjölk, men dock naturell yoghurt så det fick bli en mjuk pepparkaka med äppelmos. Mumsfilibabba!!! :)



Här kommer receptet på min mjuka pepparkaka med äppelmos:

50 gr smör
2 ägg
2 dl socker
drygt 1 dl filmjölk el. yoghurt
3 dl mjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk kanel
1½ tsk stött kardemumma
ev 1 tsk mald ingefära

Sätt ugnen på 175*C.
Smörj och bröa en form.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda yoghurten/filen i det avsvalnade smöret och rör sedan ner det i smeten.
Blanda mjöl, bakpulver och kryddor för sig och rör sedan ner blandningen försiktigt pö om pö i smeten.
Häll smeten i formen.
Klicka ut äppelmos över smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 35-40 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0