Sävstaholm

Våran nya lärare på trädgårdskursen är superbra!!! :)
Ikväll har vi nycklat växter, artbestämt med hjälp av växtens utseende... vilket var trixigt värre!

Vi har även pratat kompost och jordförbättring och fått receptet på den perfekta kompostlimpan. Tyvärr tyckte han inte att en 'vanlig' fyrkantig kompost, som jag tror är den mest förekommande varianten i villaträdgårdar, var så mycket att ha... Det var den fyrkantiga varianten jag hade tänkt satsa på, på torpet....
hmmm... får ta mig en funderare på det där med kompost och vilken variant jag ska satsa på...återkommer till ämnet. :)

Våran lärare är duktig på att artbestämma äpplen, så idag kunde vi ta med oss äpplen till kursen och få ett namn på våra härligheter med oss hem. Vilket passade mig perfekt för mor och far vet inte vad det är för äpplen vi har på torpet.
Som tur var hade jag några äpplen kvar på balkongen så jag kunde ta med mig ett par stycken och få dem namngivna. :)
Med tanke på bla kärnhusets storlek och en del andra saker, som jag tyvärr inte kommer ihåg nu, så kunde han till 98% säga att det var Sävstaholm.

 


Sävstaholm
Medelstort äpple med äggrund, ibland valsformig form. skalet är blankt och kan vara fett. Det har gulvit eller ljusgrön grundfärg med röda strimmmor på solsidan eller över hela frukten. Ofta förekommer ljusa prickar.
Fruktköttet är vitt, sprött och saftigt med sötsyrlig, aromatisk smak. Vid längre lagring blir köttet mjöligt. Säsong i september-oktober. Sävstaholm är ett svenskt äpple som beskrevs första gången 1859.


'texten är hämtad från en websida vid namn 'LivsmedelsSverige'


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0